Ինչպես արդեն տեղեկացրել էինք, նախորդ գիշեր կյանքից հեռացավ սիրված ռեժիսոր, սցենարիստ Ալբերտ Մկրտչյանը: Ararartnews.am-ը 2015 թվականին հարցազրույց էր վարել անվանի ռեժիսորի հետ, որը ներկայացնում ենք ի հիշատակ սիրված գործչի:
Անուն Ալբերտ Մկրտչյան
Ծննդավայր Հայաստան, Գյումրի (1937թ.)
Աշխատանք ռեժիսոր
— Ի՞նչ արեցիք, Ալբե՛րտ Մուշեղիչ: Ինչպիսի՞ կյանք ապրեցիք:
— Խելառ: Եվ շարունակում եմ ապրել այդպես…
— Ռեժիսորը մասնագիտությու՞ն է , թե՞ բնավորություն:
— Ռեժիսորն ամեն ինչ է՝ և՛ մասնագիտություն, և՛ բնավորություն: Բայց ամենակարևորը, եթե մարդ իր կյանքում տեսնում է որևէ էպիզոդ, մարդկային փոխհարաբերություն, որը իմպուլս է տալիս իրեն՝ դա վերածելու ֆիլմի, ապա նա ռեժիսոր է:
— Մի առիթով ասել եք, որ եթե մարդը համոզվում է կամ իրեն համոզում է, թե ինքը տաղանդավոր է, ապա նա ողբերգություն է ապրում: Դու անո՞ւմ ես այն, ինչ քեզ է հուզում:
Ինձ հետաքրքրում է՝ ի՞նչն է ամենից շատ հիմա Ձեզ անհանգստացնում, կամ ամենամեծ հուզմունքը, որ ապրել եք Ձեր կյանքում, սակայն դեռ չեք անդրադարձել:
— Գիտեք, ինձ համար գոյություն չունի ամենամեծ հուզմունք կամ ամենափոքր հուզմունք, ես էմոցիոնալ անձնավորություն եմ, և ամենափոքր հարցերից մինչև ամենամեծ հարցերը ինձ կարող են հուզել: Պետք է անկեղծ լինես ինքդ քեզ հետ ու ժողովրդի հետ, մանկական անկեղծություն պետք է ունենաս, որոնցից էլ ծնվում են իմ ֆիլմերը: Օրինակ` «Մեր մանկության տանգոն»։ Դա իմ մանկության տարիների տեսած, ապրած, զգացած էմոցիաներն է, որ իմ ձեռքերի, արյան միջով եկել հասել է սրտիս, ապա, տարիներ հետո, վերածվել ֆիլմի: Եվ պատահական չէ, որ Վենետիկի միջազգային փառատոնում՝ աշխարհի առաջնակարգ, լավագույն փառատոներից մեկում, երկու մրցանակ շահեց՝ Ոսկե գավաթ և Լավագույն կին-դերակատար. Գալյա Նովենցին համեմատեցին աշխարհահռչակ Աննա Մանյանիի հետ:
— Իսկ այն զգացողության, երևույթի մասին, որ դեռ չեք արտահայտել, չեք նկարել: Կա՞ մի բան, որ հիմա Ձեզ անհանգստացնում է:
— Այսօր ինձ վրա շատ բաներ են ազդում, շատ տարբեր. օրինակ` մեկը, թե ինչու այսօրվա մեր հասարակությունը, ավագ սերունդը չի միանում երիտասարդությանը: Հոգնած սերունդ է. երբ երիտասարդները որևէ հարց են բարձրաձայնում, աղաղակում՝ մեծահասակները հեռվից նայում են։ Դիսոնանս է, և այդ իմաստով ես շատ հարգում, գնահատում եմ մեր երիտասարդությանը, որովհետև ազատ են ու համարձակ:
Հիմա ինձ հանգիստ չի տալիս մի հարց. արդյոք դա կարելի է վերածել ֆիլմի։ Դեռ ես չեմ գտել ամենակարևորը այդ պատմության մեջ, որպեսզի սկսեմ սցենարը գրել, գրել և հասնել այն նպատակին, որի համար ես հուզվում եմ: Առանց իմ հուզմունքի, էմոցիոնալ ապրումների ոչինչ չի ստացվի: Հիմա ես աշխատում եմ Ս. Սարգսյանի «Լակոտը» վիպակի համանուն ֆիլմի վրա, որի 30% -ն արդեն նկարվել է, սակայն ֆինանսավորման բացակայության պատճառով դադարեցվել է: Բայց շատ լավ գործ է, հենց իր կյանքից էլ կան դրվագներ, որ աստիճանաբար բերում կապում եմ մեր օրերի, այսօրվա խնդիրների հետ, լակոտը` մեր լակոտների, երեխաների հետ:
— Չապլինի հարցազրուցներից մեկում նրան հարցրել են, թե ինչպիսի արվեստ է կինոն. այն հատուկ է ընտրյալների՞ն, պատկանում է միայն ինտելեկտուալ, հատուկենտ անձա՞նց, թե՞ կինոն պետք է հասանելի լինի լայն զանգվածներին, բոլորին:
— Բոլորին, քանի որ տեսնողը` տեսնում է, լսողը` լսում է, ընկալողը` ընկալում է: Մնացած ամեն ինչը սուտ է:
— Ի՞նչ սկզբունքներով եք աշխատում դերասանների հետ:
— Կա դերասան և կա կերպար, և պետք է դերասանը վերապրի, վերարտադրի այդ կերպարին. մեկի մոտ ստացվում է, մյուսի մոտ` ոչ:
— Դերասանն ինչպես հասկանա, որ դա իր մասնագիտությունը չէ. եթե մի դեր չի ստացվում՝ ասում է՝ ոչինչ, այն մյուս դերը լավ կխաղամ։ Դա նորմա՞լ է:
— Դերասանը կամ ի վիճակի է խաղալու կամ ոչ, նայած, թե ինչքանով է տվյալ կերպարի զգացմունքները, շարժուձևերը, դիալոգները համապատասխանում իրեն: Այնքան ժամանակ պետք է ուսումնասիրես, տնտղես, ճանաչես, փորձես, մինչև նույնանա, դառնա քո եսը։ Եթե չանես դա, ապա չես կարող խաղալ, վերարտադրել այդ կերպարին: Եվ Մհեր Մկրտչյանը ինձ ասում էր հետևյալը. «Կատուն, մինչև շատ չխաղա մկան հետ՝ չի ուտի». սկզբից խաղում է, խաղում է՝ նոր վերջում ոտում:
— Ֆրունզի հետ եղաք և՛ տանը, և՛ աշխատավայրում, և՛ դրսում: Ինչպիսի՞ն էր Ձեր կյանքը Ֆրունզի հետ և նրանից հետո:
-Հարցը շատ բարդ է թվում, բայց ունի շատ պարզ պատասխան` փոխվեց կյանքս: Փոխվեց կյանքս Սոսից հետո: Փոխվեց կյանքս Խորիկից հետո: Ես ամեն շաբաթ գնում եմ Պանթեոն և ծաղիկներ դնում այդ երեքի գերեզմանաքարերին, որովհետև ամեն մեկից ես մի բան վերցրեցի, և դրանք ոչ թե դպրոցական դասեր էին, այլ ձուլվեցինք, մտանք միմյանց էության մեջ:
— Գաղտնիք չէ, որ կան, ունեք անհամաձայնություններ Մհեր Մկրտչյանի ժառանգների հետ` թոռնուհու, կնոջ: Ի՞նչ եղավ, ի՞նչ չի ստացվում կիսել:
— Այդ հարցին ես չեմ ուզում պատասխանել, որովհետև …, ոչ, չեմ ուզում պատասխանել:
— Ի՞նչ կանոն կամ փիլիսոփայություն ունեիք պատանեկության տարիներին, որ փոխվեց հետո, կամ այդպես էլ չփոխվեց:
— Պատանեկության տարիներին ես շատ ուժեղ էի, համարձակ, լիդեր էի իմ ընկերների մեջ: Կանոն գոյություն չունի մարդու համար. ով ի ծնե ազնիվ է՝ ոչ թե մտածված, այլ իր էությունն է այդպիսին։ Ով գիտե լիաթոք ծիծաղել ու արտասվել՝ դա է դառնում իր համար կանոն:
— Վերջին տասը տարիներին նկարահանված ֆիլմերից, որի՞ն եք հավանություն տալիս:
— Ո՞ր մեկը ասեմ, հիմա պետք ա հիշողությունս ծանրաբեռնեմ, չէ, ավելի լավ է` ջնջի՛ր այդ հարցը:
— Լավ, իսկ ի՞նչ կասեք այսօրվա ֆիլմարտադրության մասին, հիմա բոլորը ֆիլմ են նկարում, բոլորը ռեժիսորներ են:
— Հա, տեսնում եք` ի՛նչ է կատարվում, մեկ-մեկ այնպիսի բաներ են անում, որ… Բայց ոչինչ, թող նկարեն՝ մեկ էլ տեսար, էնքան փորձեց, մինչև դարձավ պրոֆեսիոնալ, հետո մի օր էլ ֆիլմ կնկարի իր վրա ծիծաղողների մասին և կդառնա հայտնի ռեժիսոր:
— Հաջողության է հասնում նա, ով…
— Ով նվիրված է, սիրում է, պաշտում է իր գործը, և որ առանց դրա չի կարող ապրել, նա կհասնի իր նպատակին:
Մի բան էլ ես ասեմ. «Աչքերդ կապույտ, երկինքն էլ կապույտ,
Չգիտեմ` երկինքը վա՞րն է, թե՞ վերը,
Ապշել է նույնիսկ երկինքը ինքը,
Չգիտի` ինքը վա՞րն է, թե՞ վերը»՝ ու՞մ խոսքերն են:
— Պետք է որ Սահյանինը լինեն, բայց, զգում եմ, որ այդպես չէ…
— Հովհաննես Շիրազ:
. Եթե մարդ ազնիվ չէ, սիրտը մաքուր չէ, չսիրի մարդկանց, եթե բարի չէ՝ ապա նա չի կարող լավ արվեստագետ լինել:
. Եվ ես մի բան գիտեմ՝ իմ բնավորությունը, որ եթե ինձ որևէ բան հուզեց, որևէ գործ ձեռնարկեցի՝ ապա մինչև վերջ կգնամ:
. Ես ու Ֆրունզը երեխա ժամանակ գնում էինք կարտոֆիլի դաշտերը՝ հողից փորում, մնացած կարտոֆիլները հավաքում, բերում էինք տուն: Եվ մի օր այդտեղ ռուս զինվոր տեսանք՝ կանգնած սիգարետ էր ծխում , մեկ էլ` ռադիոյով ինչ- որ բան ասացին, նա թափով գցեց սիգարետը և վազեց: Ես չհասկացա, թե ինչ կատարվեց: Ֆրունզն ասաց, որ պատերազմ է սկսվել: Այդ հողի հոտը մինչև հիմա իմ քթին է…
Հարցազրույցը` Ալիս Մելիքսեթյանի
Լուսանկարները` Արշակ Աբովյանի