տուն Լուրեր «Մենք պատրաստ ենք մեր մշակույթը ջնջել, միայն օլիգարխը գումար տա». Ճարտարապետըˋ...

«Մենք պատրաստ ենք մեր մշակույթը ջնջել, միայն օլիգարխը գումար տա». Ճարտարապետըˋ Աֆրիկյանների շենքի ու պատմական տաճարներում «քեֆ անելու» մասին

89
0

mshakuyt

Պատմամշակութային հուշարձան հանդիսացող Գառնու և Զվարթնոցի տաճարներում վերջերս տեղի ունեցած խնջույքներն ու «ուտել-խմելու» միջոցառումները բավականին սուր եւ կոշտ քննադատությունների արժանացան սոցիալական ցանցերում հանրության կողմից:

Հիշեցնենք, որ օրեր առաջ Գառնու տաճարը փակել էին, քանի որ այնտեղ բանկետ էր անցկացնում Կենտրոնական բանկը, իսկ Զվարթոնց տաճարում մի քանի օր առաջ կորպորատիվ «փարթի» էին կազմակերպել:

Այդ ամենի հետ մեկտեղ Երևանում Աֆրիկյանների շենքն են համարակալել և փորձում են  քանդման աշխատանքներ սկսել, որի դեմ քաղաքացիական ընդվզում է սկսվել:

Araratnews.am-ը այս թեմաների շուրջ զրուցել է ճարտարապետ Սաշուր Քալաշյանի հետ:

Պարոն Քալաշյան ինչպե՞ս եք գնահատում պատմամշակութային հուշարձանների մոտ բանկետների, քեֆերի եւ նմանատիպ խնջույքների կազմակերպումը:

Հուշարձանի մոտ կարելի է միջոցառում անցկացնել,  բայց  միջոցառումները չպետք է լինեն շահադիտական: Միջոցառումները պետք է նպաստեն հուշարձանի հանրահռչակմանը: Տվյալ պարագայում Գառնու և Զվարթնոցի տաճարներում անցկացված միջոցառումները անհատական, նեղ կորպորատիվ շահերից բխող միջոցառումներ են եղել: Տուրիստը արտասահմանից եկել հասել է ու հանկարծ պարզվում է, որ 3 հոգով պետք է որոշեն, նա Զվարթնոցը պետք է տեսնի՞, թե ոչ: Չի կարելի այդպես: Իսկ եթե այդպիսի միջոցառում արվում է, պետք է կազմակերպվի գոնե արտաժամյա:

Եթե դու փակում ես ուտել-խմելու, զվարճանալու համար,  դա արդեն հուշարձանի ժամանակավոր սեփականաշնորհում է նշանակում, որը ոչ մի գովելի բան չունի: Դրա համար փող են վճարել, բայց փող ամեն ինչի համար կարելի է վճարել, անբարոյականությունն էլ է փողով վճարվում: Եթե այդպես է, մենք ամեն անբորայականություն պետք է համարենք օրինակա՞ն եւ փո՞ղ վճարենք:

Ձեր կարծիքով, ո՞վ է մեղավոր այս ամենաթողության համար՝ հանրությունը, թե՞ պատկան մարմինները, մասնավորապեսˋ ՀՀ Մշակույթի նախարարությունը:    

Ես գոհ եմ, որ հանրությունը  ժամանակին ահազանգում է, և  հիմա արդեն տեղ են հասնում այդ ահազանգերը: Դիցուկ, Զվարթնոցի դեպքում մարդ ազատվեց աշխատանքից, ինչ-որ մեկը խիստ նկատողություն ստացավ: Դա  ուղղակի զսպաշապկի դեր պետք է կատարի  նման երևույթների համար: Իսկ, առհասարակ, այդ բոլորի արդյունքն  այն է, որ մեր օրենսդրական դաշտը արգելքներ, պատժի մեխանիզմներ չունի: Խնդիրն այն է, որ պետք է մանրամասնեցվեն իրավունքերն ու պարտականությունները: Մենք դեկլարատիվ բնույթի օրենքներ ունենք, բայց ինչպե՞ս, ո՞ւմ միջոցով՝ գրված չի։ Դրա համար, ամեն անգամ, երբ հարցը բարձրացվում է, Մշակույթի նախարարությունը մեղքը գցում է քաղաքապետարանի վրա, քաղաքապետարանը՝ Մշակույթի նախարարության վրա, երկուսով  միասին՝ դատախազության ու ոստիկանության վրա: Այս առումով օրենքում բազմաթիվ բացեր կան, պետք է թույլատվության սահմանները հստակ նշվեն:

Տուրիստը ցերեկը ցանկացած պահի իրավունք ունի գնալ հուշարձանը տեսնելու, և ոչ ոք իրավունք չունի  ասելու նրան՝ չես կարող տեսնել: Իսկ վերջին տարիներին թեժանում է այս հարցը՝ կապված ֆինանսական դժվարությունների հետ. փողի համար պատրաստ են զոհաբերել ամեն ինչ:

Իսկ ինչպե՞ս եք վերաբերվում Աֆրիկյանների շենքի ապամոնտաժմանը, որի պահպանման համար բողոքի ակցիաներ են սկսվել:

Աֆրիկյանների շենքը առանձին չեմ նայում, քանի որ ցանկացած հուշարձան շենքի համար ինչ-որ ընդվզումներ, նկրտումներ լինում են: Դարձյալ այդ բոլորը կապված է ֆինանսական բիզնես շահերի հետ: Հիմնական բիզնես շահի նպատակն այն է, որ  ցանկացած օլիգարխ, ցանկացած գումար ունեցող մարդ պատրաստ է ինչ-որ գումար ներդնել կապիտալ շինարարության մեջ, որը իր եկամուտը շուտ հետ կբերի: Իսկ դա նշանակում է քաղաքի ամենակենտրոնում հաջող հողամաս ստանալ: Դա լավագույն դեպքն է, քան արվարձանում հողամաս ստանալը:

Բայց որևէ մեկը չի ասում, թե դրա արդյունքում ինչը կտուժի: Արդյունքում կտուժի մշակույթը, մշակութային ժառանգությունը: Եթե զբոսաշրջությունն ամբողջ աշխարհում տարածված է, դա մշակութային զբոսաշրջության հետ է կապված: Այն կապված չէ ինչ-որ էթնիկ հյուրասիրությունների հետ, ուտել-խմելու հետ: Նրանք ուզում են տեսնել այդ երկրի մշակույթը, այդ երկրի՝ հին ժամանակների և այսօրվա ապրելակեպը: Երբ մենք գնում ենք արտասահման, մեզ էլ է նույն բանը հետաքրքրում: Ուզում ենք տեսնել հնադարյան իրենց շենքերը, թե ինչպես են եղել առաջ եւ ինչպես են հիմա: Այդ ամբողջ քաղաքակրթական շղթան ուզում են տեսնել, բայց այդ մի բանը մենք անտեսում ենք: Մենք պատրաստ ենք մեր մշակույթը ջնջել, միայն օլիգարխը գումար դնի, բյուջե գումար մտնի  և մենք կարճաժամկետ ինչ-որ հարցեր լուծենքˋ մոռանալով, որ մենք երկարաժամկետ վերացնում ենք ամեն ինչը:

ՀՀ Քաղաքաշինության նախարար Նարեկ Սարգսյանը ասել էր, որ «Հին Երևան» ծրագիրը մեկնարկելու դեպքում Աֆրիկյանների շենքը նույնպես վերակառուցվելու է: Ինչպիսի՞ն է ձեր գնահատականը այդ ծրագրի վերաբերյալ:

Արհեստական ծրագիր է այդ ծրագիրը: Բազմիցս քննարկումներ են եղել, և մեծամասնությունը դեմ է խոսել այդ ծրագրին: Այն  առողջ մտահաղացում իր մեջ չունի և քաղաքաշինական առումով նոնսենս է: Ասում են՝ Աֆրիկյանների տունն էլ պետք է տանեն կառուցապատեն, բայց այդ հուշարձանները հավաքելու անվան տակ այդտեղ էլի բիզնես շահն է: Դա արհեստական սարքված թեզ  է: Հուշարձանը վերանում է, եթե պոկում ես իր կառուցված տեղից ու տանում այլ տեղ: Հուշարձանը տեղափոխել չի կարելի: Հուշարձանի տեղափոխումը միայն բացառիկ դեպքերում է կարելի, եթե տեխնածին պատճառներ ենˋ երկարաշարժ, ջրհեղեղ և այլն:

Ես համամիտ եմ, որ Աֆրիկյանների շենքը հայտնվել է Տերյան փողոցի մեջտեղում և մի քանի մետր փակում է փողոցը, բայց այս դեպքում կարծում եմ լավագույն լուծումը կլիներ շենքը 5 մետր հետ տանել, բայց իրենց նպատակը քանդելն է ու այդ տեղում նոր շենք կառուցելը:

Եվ երկրորդˋ այն պրակտիկան, որը մենք հիմա կիրառում ենք ու անունը դնում հուշարձան, չի կարելի: Շենքի ճակատը թողնում ենք, հետևը ինչ կա չկա քանդում ենք ու էդ ճակատի 2 հարկի վրա  բարձրացնում ենք բարձրահարկ շենք ու ասում, որ հուշարձանը փրկեցինք, պահեցինք:

Դա հուշարձանը պահել չէ, դա արդեն հուշարձանի լուսանկարն է: Հուշարձանը միայն ճարտարապետական ճակատը չէ: Հուշարձանը ամբողջությամբ  հուշարձան է, երբ որ մենք ասում ենք պահպանել դուրսը և ներսը այն չափով, որքանով որ ինքը պատմական արժեք է ներկայացնում:

Հարցազրույցըˋ Լիլիթ Առաքելյանի