Կառավարության առաջիկա՝ նոյեմբերի 28-ի նիստում բացասական եզրակացություն կտրվի ԱԺ ԲՀԿ-ական պատգամավոր Միքայել Մելքումյանի ներկայացրած օրենսդրական նախաձեռնությանը, որով պատգամավորն առաջարկել էր փոփոխություններ կատարել «Շրջանառության հարկի մասին» օրենքում:
Նախագծով Մ. Մելքումյանն առաջարկում է նվազեցնել առևտրական (առք ու վաճառքի), ինչպես նաև արտադրական գործունեությունից ստացվող եկամուտների համար շրջանառության հարկի ներկայումս սահմանված 3.5 տոկոս դրույքաչափը մինչև 2.5 տոկոս, իսկ այլ գործունեության տեսակներից ստացվող եկամուտների համար շրջանառության հարկի ներկայումս սահմանված 5 տոկոս դրույքաչափը՝ 4 տոկոս:
Նախագծի ընդունման հիմնավորման համաձայն, շրջանառության հարկի նշված դրույքաչափերի նվազեցման անհրաժեշտությունը պայմանավորված է նրանով, որ դիտարկումների համաձայն, առևտրի, արտադրության և ծառայությունների ոլորտում տնտեսավարող սուբյեկտների շահութաբերությունը ցածր է, իսկ հարկային բեռն ավելացել է, որի հետևանքով բազմաթիվ փոքր ու միջին ձեռնարկություններ կամ դադարեցրել են կամ պատրաստվում են դադարեցնել իրենց գործունեությունը:
Ներկայացված առաջարկությունների ընդունումը կառավարությունը համարում է ոչ նպատակահարմար` հետևյալ նկատառումներով:
1. Փոքր և միջին ձեռնարկատիրության սուբյեկտների հարկային բեռի ուսումնասիրությունը պետք է կատարվի ոչ միայն շրջանառության հարկի դրույքաչափերի տեսանկյունից, այլ նաև փոքր և միջին ձեռնարկատիրության սուբյեկտների կողմից իրականացվող հարկային հաշվառմանն ու փաստաթղթավորմանը ներկայացվող պահանջների տեսանկյունից` հաշվի առնելով այն հանգամանքը, որ շրջանառության հարկի ներդրումը հնարավորություն է ընձեռել պարզեցնել փոքր և միջին ձեռնարկատիրության սուբյեկտների կողմից իրականացվող հարկային հաշվառումն ու փաստաթղթավորումը, ինչն էլ, իր հերթին, հնարավորություն է ընձեռել տնտեսել հարկային հաշվառման վրա ծախսվող նկատելի աշխատանքային ու ֆինանսական ռեսուրսներ: Այս առումով, ըստ կառավարության, շրջանառության հարկի համակարգի ներդրմամբ փոքր և միջին ձեռնարկատիրության սուբյեկտների հարկային բեռի ավելացում տեղի չի ունեցել:
2. Նախագծի ընդունման հիմնավորմամբ բացահայտված և հիմնավորված չեն ներկայացված նախագծի ընդունումից փոքր և միջին ձեռնարկատիրության սուբյեկտների և պետության հնարավոր օգուտները: Մասնավորապես, պարզ չէ, թե արդյոք այն կխրախուսի իրական շրջանառությունների հայտարարագրումը և գործարքների լիարժեք փաստաթղթավորումը: Ուստի կառավարությունը կարծում է, որ եթե հայտարարագրվող շրջանառություններն ավելանան, ապա դրանց աճը կլինի առավելագույնը մինչև գործող դրույքաչափին համապատասխան հարկի գումարին համապատասխանող չափով, իսկ ձեռքբերումները կրկին չեն փաստաթղթավորվի` ավելացված արժեքի հարկի շեմը չգերազանցելու նպատակով:
Բացի այդ, հաշվարկները ցույց են տալիս, որ նախագծով առաջարկվող չափերով շրջանառության հարկի դրույքաչափերի նվազեցումը մեծ ազդեցություն չի ունենա շրջանառության հարկի գծով տնտեսավարող սուբյեկտների հարկային բեռի վրա: Մասնավորապես, նախագծով ներկայացված առաջարկների ընդունման դեպքում, մինչև 10 մլն դրամ շրջանառություն ունեցողների համար դրույքաչափի նվազեցումը օրական կտրվածքով հարկի մեծությունը կրճատելու է առավելագույնը 274 դրամի չափով, մինչև 20 մլն դրամ շրջանառություն ունեցողների համար` առավելագույնը 548 դրամի չափով, մինչև 30 մլն դրամ շրջանառություն ունեցողների համար` առավելագույնը 822 դրամի չափով:
3. Շրջանառության հարկի համակարգի ներդրումը չի սահմանափակում հարկ վճարողների` հարկման համակարգի ընտրության իրավունքը: Մասնավորապես, շրջանառության հարկ վճարող համարվելու` օրենքով նախատեսված չափանիշներին բավարարող հարկ վճարողները կարող են կամավորության սկզբունքով հարկային մարմին ներկայացվող հայտարարությամբ համարվել ավելացված արժեքի հարկ վճարողներ: Արդյունքում, նշված հարկ վճարողները հնարավորություն կունենան հարկային պարտավորությունները հաշվարկել եկամուտների և ծախսերի տարբերության հիման վրա, ինչը նշանակում է, որ տնտեսավարող սուբյեկտի հարկային բեռի մեծությունը կորոշվի նրա գործունեության շահութաբերության արդյունքների հիման վրա:
4. Այդուհանդերձ, փոքր և միջին ձեռնարկատիրության հարկման համակարգին առնչվող դիտարկումները ցույց են տալիս, որ առկա են որոշ խնդիրներ: Մասնավորապես, խոշոր հարկ վճարողները պնդում են, որ առևտրական (առք ու վաճառքի) գործունեություն իրականացնող փոքր և միջին ձեռնարկատիրության սուբյեկտները չեն ցանկանում կատարված ձեռքբերումները փաստաթղթավորել, ինչը մի կողմից խոշոր հարկ վճարողների համար ստեղծում է իրացումները հիմնավորելու խնդիրներ, մյուս կողմից էլ ակնհայտ է, որ փոքր և միջին ձեռնարկատիրության սուբյեկտների կողմից ձեռքբերումները չփաստաթղթավորելու հիմնական նպատակը ավելացված արժեքի հարկով չհարկվող շեմը չգերազանցելն է: Ընդ որում, դրան մեծապես նպաստում է նաև չհիմնավորված ձեռքբերումների համար 11 տոկոս եկամտային հարկ հաշվարկելու և վճարելու պարտավորությունից ազատված լինելու հանգամանքը: