տուն Լուրեր «Մուդիզ» վարկանշային կազմակերպության կողմից Հայաստանին տրված սուվերեն վարկանիշներն ու դրանց հեռանկարները...

«Մուդիզ» վարկանշային կազմակերպության կողմից Հայաստանին տրված սուվերեն վարկանիշներն ու դրանց հեռանկարները (աղյուսակներ)

179
0

2019թ. օգոստոսի 25-ին «Մուդիզ» վարկանշային կազմակերպությունը մեկ մակարդակով բարձրացրել է Հայաստանի կառավարության արտարժույթով և ազգային արժույթով երկարաժամկետ պարտավորությունների թողարկման սուվերեն վարկանիշները՝ «B1»-ից դարձնելով «Ba3»: Այս վարկանիշը վճարունակության ռիսկի միջին մակարդակ ունեցող երկրի «ոչ ներդրումային մակար­դակի» վարկանիշ է: Այն խոսում է այն մասին, որ երկրում պարտքի մարման հետ կապված ակնհայտ և անմիջական խնդիրներ չկան, և տնտեսական, ֆինանսական կամ քաղաքական հնարավոր ծանր ցնցումների դեպքում երկիրն ունի հարմարվելու (ադապ­տացման) իրական ունակություն:

  Բացի սուվերեն վարկանիշից, Մուդիզը մեկ մակարդակով բարձրացրել է նաև արտարժույթով և ազգային արժույթով երկարաժամկետ պարտատոմսերի թողարկման, ինչպես նաև՝ արտարժույթով և ազգային արժույթով բանկային ավանդների Հայաստանի վարկանիշների վերին սահմանաչափերը[1]: Այսպես, արտարժույթով երկարաժամկետ պարտատոմսերի թողարկման վերին սահմանաչափը գնահատվել է «Ba1», իսկ արտարժույթով երկարաժամկետ բանկային ավանդների ներգրավման սահմանը՝ «B1»:  Ազգային արժույթով երկարաժամկետ պարտատոմսերիթողարկման և ազգային արժույթով երկարաժամկետ բանկային ավանդներիվերին սահմանաչափերը գնահատվել են «Baa2»: Վերջինս  ներդրումային մակարդակի գնահատական է, որի շնորհիվ Հայաստանի մասնավոր հատվածի ձեռնարկություններն ու ֆինանսական հաստատությունները, Մուդիզի կողմից վարկանշվելու դեպքում, ազգային արժույթով պարտատոմսերի և բանկային ավանդներիհամար կարող են ստանալ երկրի սուվերեն «Bа3» վարկանիշից  չորս մակարդակ բարձր՝ «Baa2» վարկանիշ:

Հայաստանի սուվերեն վարկանիշի բարձրացման որոշումը հիմնված է Մուդիզի այն գնահատականների վրա, որ Հայաստանում տնտեսական աճի շարժիչների աճող դիվերսիֆիկացումը՝ զուգակցվելով արդեն երկար ժամանակ պահպանվող մակրոտնտեսական կայունության հետ, բարձրացնում է Հայաստանի տնտեսության դիմադրողականությունը: Մուդիզն իր հայտարարության մեջ նշել է, որ Հայաստանում իրական ՀՆԱ-ի աճը միջնաժամկետում կմնա բարձր՝ տարեկան 5.5-6%-ի մոտ: Հատկապես կարևորվել է Հայաստանում ՏՏ ոլորտի զարգացումը, որն առավելապես զբաղված է բարձր տեխնոլոգիաների հետազոտմամբ ու զարգացմամբ և հանդիսանում է գիտելիքահենք տնտեսության ուժեղ հիմք:

Կազմակերպությունը դրական է գնահատել նաև տնտեսական աճի տատանողականության շարունակական նվազումը և նշել է, որ դա արդյունք է նաև հարկաբյուջետային և դրամավարկային կառավարման ոլորտների բարելավման, ներառյալ՝ հարկաբյուջետային թիրախների և հուսալի ֆիսկալ կանոնի պահպանման, ճկուն փոխարժեքի ռեժիմի, թափանցիկ և արդյունավետ գնաճի նպատակադրման ռեժիմի, ինչպես նաև բանկային հատվածի նկատմամբ կանխարգելիչ վերահսկողական քաղաքականության արդյունավետ կիրառման:

Մուդիզը փոխել է նաև Հայաստանի սուվերեն վարկանիշի հեռանկարը՝ այն «դրականից» դարձնելով «կայուն»: Փորձագետների կարծիքով, Հայաստանի սուվերեն վարկանիշի «կայուն» հեռանկարը  արտացոլում է երկրում հավասարակշռված ռիսկերը: Նշվում է, որ երկրում բարեփոխումների պատրաստակամության ամրապնդումը և շարունակականությունը կարող են ժամանակի ընթացքում բարձրացնել Հայաստանի ինստիտուցիոնալ վստահելիությունը և Կառավարության արդյունավետությունը: Այնուամենայնիվ, չնայած տնտեսության դիմադրողականության աճին, սահմանափակ բուֆերները դեռևս շարունակում են Հայաստանի տնտեսությունը խոցելի պահել արտաքին զարգացումներից, քանի որ Կառավարության պարտքի ավելի քան 80%-ը արտարժույթով է, օտարերկրյա ուղղակի ներդրումների ծավալը ՀՆԱ-ում ցածր է, և տնտեսության դոլարայնացման մակարդակը դեռևս բարձր է:

Նկատենք, որ 2006 թ. հուլիսի 24-ին Մուդիզի կողմից Հայաստանին տրվել էր «Ba2» սուվերեն վարկանիշ, որը հետագայում երկու անգամ՝ մեկական մակարդակով իջեցվել է: Առաջին անգամ այն իջեցվել է 2015թ. հունվարին՝ պայմանավորված Ռուսաստանից ոչ առևտրային բնույթի դրամական փոխանցումների ծավալների կրճատմամբ, օտարերկրյա ուղղակի ներդրումների անորոշ հեռանկարով, փոխարժեքի տատանումների նկատմամբ տնտեսության զգայունության մեծացմամբ և արտարժութային պահուստների վրա սպասվող ճնշումներով: Երկրորդ անգամ Մուդիզ Հայաստանի սուվերեն վարկանիշը իջեցրել է 2016թ. մարտին՝  պայմանավորված Հայաստանի տնտեսության վրա Ռուսաստանի տնտեսական ճգնաժամի ազդեցության շարունակականությամբ, Հայաստանի ֆիսկալ դիրքի և կառավարության պարտքի պարամետրերի վատացմամբ: 2016թ. մարտից Հայաստանի սուվերեն վարկանիշը փոփոխության չէր ենթարկվել մինչ այսօրվա բարձրացումը:

Մուդիզի կողմից «Ba3» սուվերեն վարկանիշ ունեցող երկրների թվում են նաև Սերբիան, Սենեգալը, Վիետնամը, Ֆիջին, Դոմինիկյան Հանրապետությունը և այլն: Կենտրոնական և Արևելյան Եվրոպայի երկրների թվում Հայաստանի սուվերեն վարկանիշը բարձր է Ալբանիայի, Մոնտենեգրոյի, Բոսնիա-Հերցեգովինայի վարկանիշներից, իսկ ԱՊՀ երկրների թվում՝ Ուզբեկստանի, Ղրղզստանի, Բելառուսի, Մոլդովայի, Տաջիկստանի և Ուկրաինայի վարկանիշներից: Լատինական Ամերիկայի երկրների թվում Հայաստանն իր սուվերեն վարկանիշով գերազանցում է Արգենտինային, Նիկարագուային, Նիգերիային, իսկ Ասիական երկրների թվում՝ Շրի Լանկային, Պակիստանին, Մոնղոլիայ Հայաստանի սուվերեն վարկանիշը բարձր է Թուրքիայի վարկանիշից (B1): Չնայած նրան, որ ներկայումս Հայաստանն իր սուվերեն վարկանիշով մեկ մակարդակով զիջում է Վրաստանին և Ադրբեջանին, Հայաստանի մասնավոր հատվածի ձեռնարկություններն ու ֆինանսական հաստատությունները, արտարժույթով երկարաժամկետ պարտատոմսեր թողարկելու դեպքում, Մուդիզից կարող են ստանալ Ադրբեջանի մասնավոր հատվածի համեմատ 1 մակարդակով բարձր վարկանիշ, իսկ ազգային արժույթով երկարաժամկետ պարտատոմսեր թողարկելու և բանկային ավանդները վարկանշելու դեպքում՝ 3 մակարդակով բարձր վարկանիշ:

Վարկանիշի վերին սահմանաչափերը ցույց են  տալիս վարկանիշի այն առավելագույն մակարդակը, որ տվյալ երկրի մասնավոր ընկերությունները կամ ֆինանսական հաստատությունները կարող են ստանալ «Մուդիզ»-ի կողմից վարկանշվելու դեպքում:

ՄՈՒԴԻԶ միջազգային վարկանշային կազմակերպության կողմից

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻՆ շնորհած սուվերեն վարկանիշների փոփոխությունը (2006-2019 թթ.)

Աղյուսակ 1.

  24.06.2006թ. 24.11.2011թ.[1] 22.08.2013թ.[2] 15.01.2015թ.[3] 18.03.2016թ.[4] 9.03.2018թ.[5] 26.08.2019
Արտարժույթով կառավարության պարտավորությունների  թողարկման սուվերեն վարկանիշ (Issuer Rating) Ba2 Ba2 Ba2 Ba3$ B1$ B1   Ba3#
Հեռանկարը Կայուն Բացաս.$ Կայուն# Բացաս.$ Կայուն# Դրական# Կայուն
Ազգային արժույթով կառավարության պարտավորությունների  թողարկման սուվերեն վարկանիշ (Issuer Rating) Ba2 Ba2 Ba2 Ba3$ B1$ B1   Ba3#
Հեռանկարը Կայուն Բացաս.$ Կայուն# Բացաս.$ Կայուն# Դրական# Կայուն
         
Արտարժույթով երկարաժամկետ պարտավորությունների թողարկման` երկրի վարկանիշի վերին սահմանաչափի գնահատական (Bond Ceiling) Baa3 Baa3 Ba1$ Ba2$ Ba2 Ba2   Ba1#
Արտարժույթով կարճաժամկետ պարտավորությունների թողարկման` երկրի վարկանիշի վերին սահմանաչափի գնահատական P-3 P-3 NP$ NP NP NP   NP
         
Արտարժույթով երկարաժամկետ բանկային ավանդների` երկրի վարկանիշի վերին սահմանաչափի գնահատական (Bank Deposit Ceiling) Ba3 Ba3 Ba3 B1$ B2$ B2   B1#
Արտարժույթով կարճաժամկետ բանկային ավանդների` երկրի վարկանիշի վերին սահմանաչափի գնահատական NP NP NP NP NP NP   NP
         
Ազգային արժույթով երկարաժամկետ պարտավորությունների թողարկման` երկրի վարկանիշի վերին սահմանաչափի գնահատական (Bond Ceiling) A3 Baa1$ Baa3$$ Ba1$ Ba2$ Baа3#   Baa2#
Ազգային արժույթով երկարաժամկետ բանկային ավանդների` երկրի վարկանիշի վերին սահմանաչափի գնահատական (Bank Deposit Ceiling) Baa1 Baa1 Baa3$$ Ba1$ Ba2$ Baа3#   Baa2#

Հայաստանի սուվերեն վարկանիշի հեռանկարը «կայուն»-ից «բացասական» դարձնելը պայմանավորված էր Հայաստանի հիմնական առևտրային գործընկեր երկրների (Եվրոպայի և Ռուսաստանի) տնտեսական աճերի դանդաղման պատճառով առաջացած Հայաստանի տնտեսական անորոշությունների ռիսկով: Սրա հետ մեկտեղ «Մուդիզ»-ը, հիմնվելով մեթոդաբանական փոփոխությունների վրա, մեկ մակարդակով իջեցնելով ազգային արժույթով պարտատոմսերի թողարկման Հայաստանի վարկանիշի վերին սահմանաչափը, այն հավասարեցրեց  ազգային արժույթով բանկային ավանդների վարկանիշի վերին սահմանաչափին:

այմանավորված էր եկամուտների կայուն հավաքագրման հաշվին ֆիսկալ կոնսոլիդացիայի Հայաստանի իշխանությունների հանձնառությամբ, ընթացիկ հաշիվ/ՀՆԱ հարաբերակցության աստիճանական կրճատմամբ և նպաստավոր պայմաններով արտաքին ֆինանսավորման հնարավորությամբ (զգալի չափ կազմող մասնավոր, ոչ առևտրային բնույթի դրամական փոխանցումների և օտարերկրյա ուղղակի ներդրումների ներհոսք, պաշտոնական վարկավորման աղբյուրների առկայություն): Սուվերեն վարկանիշի բարելավման հետ մեկտեղ «Մուդիզ»-ը վերանայեց և իջեցրեց մեկ մակարդակով՝ արտարժույթով և երկու մակարդակով՝ ազգային արժույթով պարտատոմսերի թողարկման Հայաստանի վարկանիշների վերին սահմանաչափերը: Այս փոփոխություններն արդյունք էին «Մուդիզ»-ի մեթոդաբանության վերանայման, համաձայն որի երկրների վարկանիշների, հատկապես ազգային արժույթով վարկանիշների վերին սահմանաչափերը Մուդիզը փորձում էր հնարավորինս մոտեցնել այդ երկրների սուվերեն վարկանիշների մակարդակին:

Հայաստանի սուվերեն վարկանիշի մեկ մակարդակով իջեցնելը և սուվերեն վարկանիշի հեռանկարը «կայուն»-ից «բացասական» դարձնելը պայմանավորված էր Ռուսաստանից ոչ առևտրային բնույթի դրամական փոխանցումների ծավալների կրճատմամբ, օտարերկրյա ուղղակի ներդրումների անորոշ հեռանկարով, փոխարժեքի տատանումների նկատմամբ տնտեսության զգայունության մեծացմամբ և արտարժութային պահուստների վրա սպասվող ճնշումներով: Երկրի տնտեսական աճի թույլ հեռանկարի պատճառով  «Մուդիզ»-ը մեկ մակարդակով իջեցրեց նաև արտարժույթով և ազգային արժույթով երկարաժամկետ պարտատոմսերի թողարկման և բանկային ավանդների Հայաստանի վարկանիշների վերին սահմանաչափերը:

Հայաստանի սուվերեն վարկանիշի իջեցնելը մեկ մակարդակով և սուվերեն վարկանիշի հեռանկարը «բացասական»-ից  «կայուն» դարձնելը պայմանավորված էր Հայաստանի տնտեսության վրա Ռուսաստանի տնտեսական ճգնաժամի ազդեցության շարունակականությամբ, Հայաստանի ֆիսկալ դիրքի և կառավարության պարտքի պարամետրերի վատացմամբ: Համաձայն իր մեթոդաբանության, «Մուդիզ»-ը մեկ մակարդակով իջեցրել է նաև արտարժույթով երկարաժամկետ բանկային ավանդների, ինչպես նաև ազգային արժույթով պարտատոմսերի թողարկման և ազգային արժույթով բանկային ավանդների վարկանիշերի վերին սահմանաչափերը: Համաձայն իր մեթոդաբանության «Մուդիզ»-ը կարող էր փոխել, սակայն անփոփոխ է պահել արտարժույթով երկարաժամկետ պարտատոմսերի թողարկման վարկանիշի վերին սահմանաչափի գնահատականը և, հետևաբար, Հայաստանի մասնավոր հատվածի ձեռնարկությունները կամ ֆինանսական հաստատությունները «Մուդիզ»-ի կողմից վարկանշման դեպքում  կարող են ստանալ սուվերենի վարկանիշից (B1) երկու մակարդակ բարձր վարկանիշ:

Հայաստանի սուվերեն վարկանիշի հեռանկարի «դրական» դարձնելը արտացոլում է Մուդիզի սպասումներն այն մասին, որ Հայաստանի սուվերեն վարկանիշի վրա դրականորեն ազդող ռիսկերը գերակշռում են և մոտակա 12-18 ամիսների ընթացքում Հայաստանի սուվերեն վարկանիշի իջեցումը անհավանական է: Դրական հեռանկարին աջակցում են արդյունավետ մակրոտնտեսական քաղաքականությունները, որոնք վկայում են ինստիտուցիոնալ կարողությունների աճի և արտաքին շոկերի նկատմամբ տնտեսության խոցելիության նվազման մասին:

ՄՈՒԴԻԶ վարկանշային կազմակերպության կողմից

հարավ-կովկասյան երկրներին շնորհած սուվերեն վարկանիշների համեմատությունը (2019թ. օգոստոսի 26-ի դրությամբ)

Աղյուսակ 2.

Մուդիզ Հայաստան Վրաստան Ադրբեջան Մեկնաբանություն
26.08.2019 11.09.2017 18.08.2017
Արտարժույթով կառավարության երկարաժամկետ պարտավորությունների  թողարկման սուվերեն վարկանիշ (Issuer Rating) Ba3           Ba2 Ba2 Հայաստանը սուվերեն վարկանիշով զիջում է Վրաստանին և Ադրբեջանին 1 մակարդակով:
Հեռանկարը Կայուն   Կայուն Կայուն Հեռանկարները համընկնում են:
Ազգային արժույթով կառավարության երկարաժամկետ պարտավորությունների  թողարկման սուվերեն վարկանիշ (Issuer Rating) Ba3           Ba2 Ba2 Հայաստանը սուվերեն վարկանիշով զիջում է Վրաստանին և Ադրբեջանին 1 մակարդակով:
Հեռանկարը Կայուն Կայուն Կայուն Հեռանկարները համընկնում են:
       
Արտարժույթով երկարաժամկետ պարտավորությունների թողարկման` երկրի վարկանիշի վերին սահմանաչափի գնահատական (Bond Ceiling) Ba1 Baa3 Ba2 Հայաստանը զիջում է Վրաստանին 1 մակարդակով, սակայն գերազանցում է Ադրբեջանին 1 մակարդակով:
Արտարժույթով կարճաժամկետ  պարտավորությունների թողարկման` երկրի վարկանիշի վերին  սահմանաչափի գնահատական NP P-3 NP Հայաստանը և Ադրբեջանը 1 մակարդակով զիջում են Վրաստանին:
         
Արտարժույթով երկարաժամկետ բանկային ավանդների` երկրի վարկանիշի վերին սահմանաչափի գնահատական (Bank Deposit Ceiling) B1     Ba3 Ba3 Հայաստանը զիջում է Վրաստանին և Ադրբեջանին 1 մակարդակով:
Արտարժույթով կարճաժամկետ բանկային ավանդների` երկրի վարկանիշի վերին սահմանաչափի գնահատական NP NP NP Վարկանիշները համընկնում են:
         
Ազգային արժույթով երկարաժամկետ պարտավորությունների թողարկման` երկրի վարկանիշի վերին  սահմանաչափի գնահատական (Bond Ceiling) Baa2 Baa1 Ba2 Հայաստանը գերազանցում է Ադրբեջանին 3 մակարդակով, իսկ  Վրաստանին զիջում է 1 մակարդակով:
Ազգային արժույթով երկարաժամկետ բանկային ավանդների` երկրի վարկանիշի վերին սահմանաչափի գնահատական (Bank Deposit Ceiling) Baa2 Baa1 Ba2 Հայաստանը գերազանցում է Ադրբեջանին 3 մակարդակով, իսկ  Վրաստանին զիջում է 1 մակարդակով:

ՄՈՒԴԻԶ  միջազգային վարկանշային կազմակերպության կողմից Հայաստանին և

տարածաշրջանի մյուս երկրներին տրված սուվերեն ռիսկի վարկանիշները

(2019 թ. օգոստոսի 26 դրությամբ)

Աղյուսակ 3.

Երկիր Արտարժույթով պետական պարտատոմսերի թողարկման վարկանիշ Ազգային արժույթով պետական պարտատոմսերի թողարկման վարկանիշ Վարկանիշների հեռանկարը
ԱՊՀ երկրներ
Ղազախստան Baa3 Baa3 Դրական
Ռուսաստան Baa3 Baa3 Կայուն
Ադրբեջան Ba2 Ba2 Կայուն
Վրաստան Ba2 Ba2 Կայուն
Հայաստան Bа3 Bа3 Կայուն
Ուզբեկստան B1 B1 Կայուն
Ղրղզստան B2 B2 Կայուն
Մոլդովա B3 B3 Կայուն
Բելառուս B3 B3 Կայուն
Տաջիկստան B3 B3 Բացասական
Ուկրաինա Caa1 Caa1 Կայուն
Արևմտյան Եվրոպայի երկրներ
Հունաստան B1 B1 Կայուն
  Կենտրոնական և Արևելյան Եվրոպայի երկրներ
Չեխիա A1 A1 Դրական
Էստոնիա A1 A1 Կայուն
Լեհաստան A2 A2 Կայուն
Սլովակիա A2 A2 Կայուն
Մալթա A2 A2 Կայուն
Լիտվա A3 A3 Դրական
Լատվիա A3 A3 Կայուն
Բուլղարիա Baa2 Baa2 Կայուն
Ռումինիա Baa3 Baa3 Կայուն
Սլովենիա Baa1 Baa1 Դրական
Հունգարիա Baа3 Baа3 Կայուն
Խորվաթիա Ba2 Ba2 Դրական
Կիպրոս Bа2 Bа2 Կայուն
Սերբիա Bа3 Bа3 Կայուն
Թուրքիա B1 B1 Բացասական
Մոնտենեգրո B1 Դրական
Ալբանիա B1 B1 Կայուն
Բոսնիա-Հերց. B3 B3 Կայուն

ԹՈՂՆԵԼ ՊԱՏԱՍԽԱՆ

Please enter your comment!
Please enter your name here